torsdag 16. august 2012

Saperittet 2012 VC, en aldri så liten nedtur.

Søndag kjørte jeg mitt andre Veterancup ritt. Denne gangen var det Sarperittet som stod på programmet. Et ritt der jeg har svært gode minner fra 2011. Den gang kjørte jeg i turklassen og det gikk virkelig unna. I år var løypa lagt om og forlenget med ca. en mil. Totallengde i år ble da ca. 100 km. I år, som i fjor, var det fantastisk vær og jeg gledet meg stort til å komme i gang.


Etter en rolig masterstart på noen km, smalt det igang som vanlig. Vi var ca. 20 ryttere i feltet og det var nok av støting. Spesielt var Rye rytterne aktive. Det ble mange bruddforsøk og flere ganger kom ryttere løs, for så å bli kjørt inn. Etter 15 km mistet jeg hodet og tettet en litt for stor luke. Akkurat da jeg nådde opp til gruppen foran, gikk vi inn i rittets lengste bakke. Jeg var helt stiv og måtte slippe. All jobben til ingen nytte. Hovedfeltet forsvant, mens jeg endte opp i gruppe to av tre. Vi var fem ryttere, men samarbeidet var dårlig. Etterhvert fikk vi igang en ok rulle, men da var det for seint. Dermed ble det langtur med rullekjøring. I finalen ble det som vanlig kjøring. Vi satt to i den siste bakken og dermed var vi tre igjen. Det ble støting, men jeg klarte å tette lukene og i spurten klarte jeg å avgjøre. 


Totalt ble det en 11. plass av 22 på start. Snittfart var ca. 38 km/t. Plasseringen er jeg godt fornøyd med, men jeg er skuffet over at jeg havnet i gruppe to og ikke klarte å følge hovedfeltet. En dårlig taktisk avgjørelse må ta mye av skylden. Det er bare å lære av det. Formen var ihvertfall bra så det lover jo godt for resten av høsten. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar