mandag 23. juni 2014

Kragerørittet 2014 - Sykkelritt slik sykkelritt skal være

Lørdag la jeg turen sørover for å kjøre Kragerørittet. Rittet målte 76,5 km. og gikk fra Kragerø til Gautefall. Start ved havna og målgang ved alpinheisene på knappe 500 moh.

Rittet er småkupert i starten, for så å være ganske flatt midtveis. Med 13,5 km. igjen, begynner stigningen. Det stiger med ca. 3,3 % i snitt de neste 8 km. Så følger tre relativt flate km. Avslutningen er to ordentlige kneiker med en liten utforkjøring i mellom. Den første er 0,6 km. med 8,5% og den andre 1,3 km med 7,3%.

Tempoet var bra fra start og jeg var ganske aktiv. Lå fint i fremre halvdel av feltet. For en gangs skyld var det et par andre fra Grimstad SK med også. Jeg brukte litt krefter på å markere og gå etter noen støt. Ca. halvveis roet jeg ned og la meg litt lenger ned. Greit å spare litt krefter til avslutningen. Vi hadde et snitt på 40,4 km/t de første drøye seks milene. Når vi kom til bakken var det bare å klamre seg fast. Jeg visste jo at det var viktig å henge med den første delen, for da fikk man noen gratis km. på slutten. Da vi gikk inn i de to siste bakkene, var det lite juice igjen på tanken. Jeg klarte akkurat å klamre meg fast opp den første, men i den siste var det helt slutt. La inn en liten spurt på slutten og avsluttet greit.
Dette var et veldig morsomt ritt. Ganske lettkjørt veldig lenge. Her var det mange som satt og koste seg i feltet. Jeg er fornøyd med at jeg sitter med til det er 1,5 km. igjen, men skulle selvfølgelig hatt litt igjen på slutten. Jeg taper litt for mye når det sier stopp. Endte 1:47 bak vinneren som vant solo og var ca. minuttet bak tredjeplassen. Til slutt ble det en 22. plass av 57 på start. Offisiell tid ble 02:01:26 og snitt ca. 37,6 km/t.

Veldig morsomt å kjøre ritt med tøffe avslutninger som skiller. Fin løype, lite trafikk, bra underlag, avstandsmarkering på slutten og godt merket målgang. Mat og drikke etter at en kom til hektene. Hotell 50 meter fra mål, der det bare var å finne seg et rom å dusje. Sekken som jeg hadde levert inn før start, lå klar. Busstur og lastebiltransport av sykler tilbake til Kragerø. Alt for kun 400 kroner. Rittet kan absolutt anbefales. Dette var et kanonarrangement fra A til Å. Jeg har kjørt en del ritt de siste årene, men dette var noe av det beste jeg har opplevd. Her er det mange andre arrangører som hadde hatt noe å lære av Kragerø SK. Bra jobba!

Etter rittet ble det pasta i sola i Kragerø sentrum. Deretter dro jeg til Vidar og Norunn i Sandefjord. Grillkongen vartet opp med burger og pils. Bra avslutning på en flott dag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar